Italiëreis 2017

Hehe, hier ben ik weer!

Afgelopen zondag was het Pasen, wat niet enkel betekende dat de 40 dagen zonder vlees waren afgelopen maar ook de vakantie. Omdat het de dag erop Paasmaandag was heb ik gelukkig kunnen genieten van nog een extra dagje vrijheid. Nu ja, vrijheid… Het stond vooral in het teken van voorbereidingen maken voor school. Het einde is in zicht, binnen een paar maanden ben ik afgestudeerd!

Op 28 maart vertrok ik samen met een boel 6de jaars van mijn school voor 12 dagen naar Italië. Het was een prachtige reis, boordevol avontuur, cultuur, lekker eten,… Ik ben thuisgekomen met mijn hoofd volgepropt met herinneringen. Vandaag probeer ik er zoveel mogelijk te delen!

DSC_0122Ons avontuur begon in het gezellige Pisa. Iedereen kent wel de scheve toren van Pisa dus nog een foto daarvan bespaar ik jullie. Nadat we de toren, kerk, doopkapel en de begraafplaats hadden bezocht mochten we het stadje even verkennen. Bovenstaande foto is gemaakt op een ontzettend gezellig pleintje, waar ik naast mijn 1ste ijsje in Italië ook mijn 1ste palmboom spotte!

De 2de dag bezochten we de stad Firenze, bekent voor de vele kunst en cultuur. Onder andere Michelangelo heeft hier geleefd en gewerkt. We bezochten de belangrijkste gebouwen en pleinen, zagen enkele van Michelangelo’s werken (zoals de ‘David’ waarvan je zijn mooie achterkant hierboven kunt bewonderen), en aten onze eerste pizza!

Zoals je ziet heb ik mij in Italië niet helemaal gehouden aan mijn ‘Dagen zonder Vlees’. Dit komt doordat toen ik een paar weken geleden voor de 1ste keer bloed wilde gaan geven, het bleek dat ik ijzertekort had. Best vervelend, dus dat is de reden waarom ik af en toe een stukje (goed) vlees eet 🙂 .

Het prachtige uitzicht vanop de koepel van de basiliek van Firenze!

Onze volgende halte: Sienna. Oh, wat vond ik dit een prachtig stadje, hier wil ik zeker nog eens terug komen! Centraal ligt een rond plein dat naar beneden toe loopt en waar elk jaar 2x een paardenrace wordt gehouden. Nu was er geen paard te zien maar een chocolademarkt! Het was echt de hemel, ik heb ontzettend veel verschillende, nieuwe dingen geproefd en mijn ogen uit gekeken! Werkelijk alles was van chocolade, van pizza tot kaas tot camera’s tot gereedschap… De rechtse foto hierboven is van het mooiste plafond dat ik ooit heb gezien. Het was zo mooi, te mooi om op de foto te zetten. µ

De volgende dag was het tijd voor iets totaal anders; Pompeii! 2000 jaar geleden was dit een bloeiende Romeinse stad tot er op een dag de vulkaan Vesuvius uitbarstte. De lava koelde erg snel af waardoor het ‘asbollen’ begon te regenen en er verschillende giftige gassen vrijkwamen die vliegensvlug op Pompeii neerdaalde. Hierdoor werden duizenden mensen verrast en als het ware ‘versteend’ in hun doodsstrijd. Doordat de stad (en de mensen) jarenlang begraven heeft gelegen is alles ontzettend goed bewaard gebleven, heel erg gaaf om te zien!

20170402_144955

Toen was het tijd om de hoofdstad te ontdekken. De eerste dag stond er een stadswandeling op de planning, en bezochten we kort het plein van Vaticaanstad. Bovenstaande foto is van de Trevifontein, wat ik persoonlijk een van de mooiste dingen vond! Deze dag was tevens ook de enige dag dat we regen hebben gehad. En niet een beetje, zeker in de voormiddag werden we klets kletsnat. Gelukkig had ik een handige regenponcho mee 🙂

20170402_131807

Bovenstaande foto is van een speciaal avontuur dat ik en mijn vriendin Miek hebben ondernomen de 1ste dag in Vaticaanstad… Van onze godsdienstleerkracht wisten we dat binnen de muren van het Vaticaan (waar geen toeristen mogen komen) een klein kerkhof is waar enkele Vlaamse militairen begraven liggen. Als je naar de Zwitserse wacht gaat en je je pas laat zien, zegt dat je Belg bent en er een voorvader van je op dat kerkhof ligt, mag je binnen. Zo gezegd zo gedaan, ik en Miek trokken onze stoute schoenen aan en hebben het er op gewaagd. In ons beste Engels en een geloofwaardig verhaaltje later mochten we binnen nadat we langs de security waren gepasseerd. En hop, we zaten binnen! Het kerkhof was werkelijk PRACHTIG; ontzettend veel groen en vol met fresco’s, een onvergetelijke ervaring!

Onze 2de dag Rome stond meer bepaald in het teken van het ‘Oude’ Rome. Het oudste deel van de stad, vooral ruïnes waar het jaren geleden allemaal is begonnen. Hierboven zie je de binnenkant (en de kelders) van het Colloseum.

20170404_162143

De laatste dag van de hoofdstad spendeerden we vooral in Vaticaanstad. We beklommen de koepel, bezochten de basiliek en spendeerden de namiddag in het Vaticaans museum. Eén woord dat dit alles beschrijft? BOMBASTISCH. Van sommige dingen mocht je geen foto’s trekken, ook van het bekendste werk van Michelangelo niet Ik kon het toch niet laten, oeps. Wel pas nadat mijn nek stijf was van het naar boven staren, want geen foto kan tonen hoe immens en prachtig dit alles was. Je kunt de herinnering enkel zo goed als het kan proberen op te slaan in je hoofd.

Links een sfeerbeeld van een ontzettend gezellig restaurantje waar we hebben gegeten, inclusief Italiaanse mama die angstaanjagend maar tegelijkertijd ontzettend lief was 🙂

20170405_094417

Hierna was het tijd voor een bezoek aan Asissi. Wat een contrast met het bombastische Rome! Alles was hier veel rustiger en eenvoudiger. Geen vervelende, opdringerige verkopers, wel sfeervolle, gezellige winkeltjes in oude straatjes. We bezochten de kloosters en kerken van de Heilige Franciscus en de Heilige Clara. In de namiddag zijn we met een groepje een berg beklommen langs een stijl, heel stijl ezelspadje. Het was ontzettend zwaar maar het uitzicht was meer dan de moeite! Boven op de berg begon het ook ineens te donderen en natte sneeuw te regen. Ik stond daar, moe, heel klein en nietig te midden van al die kracht, de schoonheid van de natuur te aanschouwen. Het bedevaartsplaatstje van de Heilige Franciscus was ook echt de moeite. Hier in Asissi heb ik mijn hart toch wel verloren…

17842155_880873725387162_1222848595_n

De daaropvolgende dag zaten we vooral in de bus, richting Venetië. Onderweg stopten we nog om een kerk te bezoeken in Ravenna. Toen kwamen we aan bij ons laatste hotel, vlak bij de Middelandse Zee. De eerste keer dat ik ze zag en wauw… Op deze foto ben ik ik best wel trots hihi. Die avond was het tijd voor een feestje; met de hele groep én de leerkrachten gingen we naar de plaatselijke discotheek. Beste. Feestje. Ooit.

En daar was ineens onze laatste dag… De laatste stad die we bezochten was Venetië. Een doolhof maar wel heel fijn en gezellig! Ook hier kom ik zeker nog eens terug!

Na de laatste groepsfoto zaten we terug in de bus naar huis. Een erg raar gevoel, 12 dagen lang met elkaar opgetrokken, geleefd kun je beter zeggen. Enorm naar elkaar toegegroeid ook. En ineens was het allemaal gedaan…

Een prachtige reis, om nooit te vergeten!

Ben jij al op reis geweest naar Italië?